Veelgestelde vragen

Gebruik zuurstofapparatuur

Waar vind ik de handleiding van mijn zuurstofapparaat?

U kunt alle handleidingen, reisformulieren en instructievideo’s hier vinden.

Mag ik koken op gas met zuurstof, terwijl ik zuurstof gebruik?

Wij adviseren u minstens twee meter bij open vuur vandaan te blijven, wanneer u zuurstof gebruikt. Indien u toch wilt koken dan adviseren wij u uw zuurstof uit te doen.

Mag ik kaarsen of de open haard aanzetten, terwijl ik zuurstof gebruik?

Wij adviseren u minstens twee meter bij open vuur vandaan te blijven als u zuurstof gebruikt. Dit is ook het geval bij een open haard of bij kaarsen.

Er wordt bij mij in huis gerookt. Kan dit kwaad?

Ja, onze apparatuur kan hierdoor beschadigd raken. Zelfs wanneer dit in een andere ruimte gebeurt. Indien er hierdoor schade aan de apparatuur ontstaat, worden de kosten bij u in rekening gebracht. Daarnaast is het ook gevaarlijk voor uzelf.

Ik gebruik water op mijn concentrator. Welk water kan ik hiervoor gebruiken?

Neem hiervoor contact met ons op via info@medidis.nl. U kunt bij ons speciale flessen water bestellen.

Wat voor zuurstofslang heb ik nodig bij een bespaarsysteem?

Gewone neusbrillen zijn soms te dun, waardoor er te weinig zuurstof door de slang komt. Er zijn dikkere neusbrillen beschikbaar. Neem contact met ons op via info@medidis.nl om te bepalen welke neusbril bij u past.

Is de concentratie zuurstof uit de concentrator en de cilinder hetzelfde?

Ja, dit is vrijwel hetzelfde.

Kan ik mijn bestelling ook via internet doen?

U kunt uw bestelling ook via een e-mail aan ons doorgeven. De e-mail kunt u sturen naar info@medidis.nl. U dient echter wel de e-mail minimaal één werkdag voor uw vaste routedag te versturen.

Mag mijn concentrator ook buiten/op de gang/in een ombouw staan?

U mag uw concentrator buiten onder een afdak plaatsen. Zorg ervoor dat de ruimte om de concentrator droog en schoon is. Bij koude lucht buiten kan de lucht uit de concentrator kouder zijn dan dat u gewend bent.

Een ombouw mag nooit. De concentrator kan dan niet voldoende lucht aanzuigen en kan oververhit raken.

Wat is de maximale lengte van zuurstofslangen?

De maximale lengte is 15 meter. Dit omdat anders onderweg zuurstof verloren gaat.

Onderhoud en vervanging

Hoe moet ik de concentrator onderhouden?

Achter in de concentrator (behalve bij het model Visionaire van fabrikant AirSep) zit een filter. Deze dient u één keer per week te reinigen, zonodig vaker. Dit kunt u doen door hem met de stofzuiger schoon te maken of door deze in een lauw sopje uit te spoelen.

LET OP: u mag het filter wel uitknijpen maar niet uitwringen. De filter moet altijd droog zijn wanneer deze wordt teruggeplaatst.

Hoe vaak moet de slangconnector vervangen worden?

De slangconnector kan met alcohol ontsmet worden en kan vervangen worden als hij niet voldoende meer functioneert.

Hoe vaak moet het filter van de concentrator vervangen worden?

Het filter van de concentrator wordt vervangen bij het jaarlijks onderhoud aan de concentrator. U kunt eventueel ook het filter zelf uitspoelen onder de kraan. Let op! Knijp het filter voorzichtig uit en laat deze goed drogen. U kunt ook proberen het vuil te verwijderen door de stofzuiger te gebruiken.

Kan de concentrator aan blijven staan als ik het filter schoonmaak?

Ja, de concentrator kan even draaien zonder het filter.

Ik mag stoppen met de zuurstof. Kunnen jullie de spullen komen ophalen?

Zuurstof mogen wij alleen leveren op voorschrift van een medisch specialist. Voor het ophalen van spullen hebben wij daarom een verklaring van uw arts nodig, dat u mag stoppen met de zuurstof.

Wanneer wij deze verklaring binnen hebben, halen wij de apparatuur bij u op. Dit zal gebeuren op de vaste routedag van de chauffeur.

Cilinders

Hoe lang kan ik met een cilinder doen?

Hoe lang u met een cilinder kunt doen, hangt af van hoeveel liter u per minuut gebruikt. Wanneer u bijvoorbeeld drie liter per minuut gebruikt, zal de cilinder minder lang meegaan dan wanneer u één liter per minuut gebruikt.

In het volgende overzicht ziet u als voorbeeld hoe lang u met een twee liter cilinder doet:

  • 1 l/m: 6 uur
  • 2 l/m: 3 uur
  • 3 l/m: 2 uur
  • 4 l/m: 1,5 uur
  • 5 l/m: 1,2 uur
  • 6 l/m: 1 uur

Cilinders zijn te zwaar voor mij, kan ik lichtere cilinders krijgen?

U kunt hierover contact met ons opnemen. Onze chauffeur zal dan een afspraak met u maken voor een mobiliteitsgesprek. Tijdens dit gesprek zal onze chauffeur samen met u de mogelijkheden en wensen bespreken.

In voorbereiding op dit gesprek kunt u vast toestemming vragen aan uw behandeld arts/ longverpleegkundige voor het gebruik van een bespaarsysteem. Op de cilinders wordt een reduceertoestel gebruikt, hier komt zuurstof uit bij in en uitademing. Bij een bespaarsysteem komt er alleen zuurstof uit de cilinder indien u inademt. Echter een bespaarsysteem is niet voor iedereen geschikt vandaar dat u vooraf toestemming dient te vragen. Bijna alle lichtere systemen werken met een bespaarfunctie.

U kunt contact met ons opnemen via telefoonnummer +31 320 267 600 of door een e-mail te sturen naar info@medidis.nl.

Ik ga veel naar buiten en heb te weinig aan de cilinders die ik nu heb. Kan ik er meer krijgen?

U kunt hierover contact met ons opnemen. Onze chauffeur zal dan een afspraak met u maken voor een mobiliteitsgesprek. Tijdens dit gesprek zal onze chauffeur samen met u de mogelijkheden en wensen bespreken.

In voorbereiding op dit gesprek kunt u vast toestemming vragen aan uw behandeld arts/ longverpleegkundige voor het gebruik van een bespaarsysteem. Op de cilinders wordt een reduceertoestel gebruikt, hier komt zuurstof uit bij in en uitademing. Bij een bespaarsysteem komt er alleen zuurstof uit de cilinder indien u inademt. Echter een bespaarsysteem is niet voor iedereen geschikt vandaar dat u vooraf toestemming dient te vragen. Bijna alle lichtere systemen werken met een bespaarfunctie.

U kunt contact met ons opnemen via telefoonnummer +31 320 267 600 of door een e-mail te sturen naar info@medidis.nl.

De cilinders zijn zo snel leeg. Kan ik grotere of meer cilinders krijgen?

U kunt hierover contact met ons opnemen. Onze chauffeur zal dan een afspraak met u maken voor een mobiliteitsgesprek. Tijdens dit gesprek zal onze chauffeur samen met u de mogelijkheden en wensen bespreken.

In voorbereiding op dit gesprek kunt u vast toestemming vragen aan uw behandeld arts/ longverpleegkundige voor het gebruik van een bespaarsysteem. Op de cilinders wordt een reduceertoestel gebruikt, hier komt zuurstof uit bij in en uitademing. Bij een bespaarsysteem komt er alleen zuurstof uit de cilinder indien u inademt. Echter een bespaarsysteem is niet voor iedereen geschikt vandaar dat u vooraf toestemming dient te vragen. Bijna alle lichtere systemen werken met een bespaarfunctie.

U kunt contact met ons opnemen via telefoonnummer +31 320 267 600 of door een e-mail te sturen naar info@medidis.nl.

Mag mijn (homefill) cilinder nat worden?

De cilinder is gemaakt van messing en aluminium. De cilinder mag dus nat worden.

Wat is de maximale vultijd van mijn homefill cilinder?

Dit kan maximaal 3 uur en 45 minuten duren. Zie hiervoor ook de handleiding.

Neusbril

Hoe vaak moet ik mijn neusbril vervangen?

U dient één keer per twee weken uw neusbril te vervangen. Bij verkoudheid of andere bijzonderheden kunt u de neusbril vaker vervangen.

Hoe vaak moet ik mijn verlengslang vervangen?

De verlengslang dient één keer in het halfjaar vervangen te worden.

Zijn er meer mogelijkheden dan de neusbril?

Naast neusbrillen hebben wij ook zuurstofmaskers en neuscatheters. U kunt hiernaar informeren bij uw chauffeur, middels telefoonnummer +31 320 267 600 of door een e-mail te sturen naar info@medidis.nl.

Ik heb last van irritatie achter de oren van de neusbril. Wat kan ik hier tegen doen?

Wij hebben hier earwraps voor. Dit zijn speciale schuimrubbers die u hierbij kunnen helpen.

U kunt de earwraps telefonisch bij ons bestellen via +31 320 267 600 of u kunt deze aan uw chauffeur vragen.

De neusbril die ik heb is niet goed (te groot/klein, te breed). Zijn er ook andere te krijgen?

Wij hebben verschillende soorten neusbrillen in ons assortiment.

U kunt een andere neusbril telefonisch bij ons bestellen via +31 320 267 600 of aan uw chauffeur vragen. Wij bekijken samen met u welke neusbril u beter gaat passen.

>

Mijn neusbril valt telkens af/ verschuift telkens. Kan hier iets aan gedaan worden?

Wij hebben hiervoor wangplakkers, zodat de neusbril beter blijft zitten.

U kunt deze telefonisch bij ons bestellen via +31 320 267 600 of  deze aan uw chauffeur vragen.

(Technische) problemen

Ik heb last van een droge neus. Wat kan ik hier tegen doen?

Er is een speciaal ontwikkelde veilige zalf, die u veilig hiervoor kunt gebruiken. Deze kunt u aanschaffen via de apotheek.

LET OP: vet en zuurstof is een brandbare combinatie! Er mag absoluut GEEN vaseline of ander vet gebruikt worden.

Ik heb last van een droge neus. Kan ik water aan de concentrator krijgen?

Het bevochtigen van zuurstof heeft pas effect bij een flow hoger dan 4 l/m.

Redenen hiervoor zijn de volgende:

  • Het toepassen van water kan leiden tot zuurstofverlies (zuurstof moet eerst door het water)*
  • Het water kan een bron van infectie vormen*

(*Bron: Richtlijn Zuurstofbehandeling thuis 2000, NVALT/ Kwaliteitsinstituut voor de 
gezondheidszorg CBO Utrecht)

Wij kunnen u wel een speciale neuszalf leveren die ook helpt tegen een droge neus.

Indien ik een storing aan mijn apparaat heb buiten kantoortijden. Wat moet ik dan doen?

U kunt ons 24 uur per dag bereiken op +31 320 267 600 (keuze 1). Buiten kantoortijden wordt u dan automatisch doorverbonden met onze achterwacht. Zij zullen, indien noodzakelijk, zorgen dat u doorverbonden wordt met de chauffeur van dienst.

Ik heb het idee dat ik te weinig zuurstof binnen krijg. Mag ik zelf de concentrator hoger zetten?

Nee, indien u dit ervaart adviseren wij altijd om contact met ons op te nemen. Er kan een storing aan uw apparaat zijn. Dit is te herkennen door een storingssignaal en/of alarmlampje.

De hoeveelheid zuurstof die u krijgt is bepaald door uw behandeld arts. Indien u de flow wilt verhogen dient u dit te allen tijde met uw arts te overleggen.

Er komt geen zuurstof uit mijn homefill pulse fles, hoe kan dit?

Controleer of de juiste neusbril is aangesloten en of u de juiste neusademhaling heeft. Neem wanneer nodig contact met ons op.

OSA/slaapapneu

Is slaapapneu te genezen?

In de meeste gevallen betreft het een chronische aandoening. Er zijn wel aanzienlijke verbetering mogelijk, onder andere door gewichtsverlies en aanpassen van de leefstijl.

Zijn ademstilstanden altijd gevaarlijk?

Ook mensen zonder slaapapneu hebben ’s nachts weleens een ademstilstand. Vanaf vijf ademstilstanden per uur met een duur van meer dan tien seconden, kan een behandeling nodig zijn. De uitkomsten van de tests en de beoordeling van uw arts zijn hierin leidend.

Is snurken schadelijk voor de gezondheid?

In principe niet, zolang er geen ademstilstanden aan te pas komen.

Waardoor wordt het risico op een obstructieve slaapapneu vergroot?

Overgewicht is één van de belangrijkste oorzaken. Daarnaast zijn andere factoren van invloed, zoals overmatig alcoholgebruik, roken en kalmerende geneesmiddelen. Het risico neemt ook toe naarmate men ouder wordt.

Kan ik met obstructieve slaapapneu nog actief blijven in het arbeidsproces?

Dat kan zeker! Zodra u met de behandeling bent begonnen en zich weer goed voelt, zult u merken dat u uw werk weer beter aankunt.

Welke bijwerkingen kunnen optreden bij een CPAP-behandeling?

De meest voorkomende bijwerkingen zijn:

  • Drukplekken in het gezicht.
  • Een loopneus.
  • Een droge neus.
  • Irritatie aan de ogen.
  • Het eventueel doorstromen van lucht naar de maag.

In de meeste gevallen is een beter passend masker en gebruik van een luchtbevochtiger de oplossing.

Wat kan ik zelf doen om het risico op slaapstoornissen te verminderen?

Om het risico op slaapstoornissen te verminderen, kunt u zelf het volgende in acht nemen:

  • Gewichtsverlies
  • Geen alcohol, tabak en verdovende middelen gebruiken
  • Slaapmiddelen en rustgevende middelen i.o.m. arts afbouwen
  • Gezonde leefstijl

Gebruik CPAP-apparatuur

Ik wil een apparaat kopen. Kan dat?

Ja dat kan. U kunt hiervoor contact opnemen met onze verkoopafdeling. U kunt de afdeling verkoop bereiken via 0320 – 26 76 00 en kiezen voor optie 4.

Hoe vaak moet ik mijn apparaat gebruiken?

Elke nacht zonder uitzondering, tenzij uw behandelaar iets anders heeft voorgeschreven.

Hoe vaak moet ik mijn apparaat schoonmaken?

Slang

  • 1x per week doorspoelen in een sopje met warm water. Daarna goed doorspoelen met schoon water.
  • Als uw slang een drukmeetslang bevat, zorg er dan eerst voor dat u de drukmeetslang aan beide zijden afsluit met de bijgeleverde dopjes. Dit voorkomt vocht in de drukmeetslang.

Filters

  • (Stof)filters worden periodiek afhankelijk van het merk en type apparaat, vervangen.

Bevochtiger

  • Bevochtigingskamer elke dag omspoelen en drogen.
  • Het water dagelijks verversen, de bevochtigingskamer wekelijks ontkalken met schoonmaakazijn.
  • U gebruikt de bevochtiger bij voorkeur met:
    – gekookt afgekoeld leidingwater
    – gedestilleerd water voor consumptief gebruik

Wat is een proefplaatsing?

Uw specialist in het ziekenhuis heeft geconstateerd dat u OSAS heeft en met een CPAP dient te slapen om de apneus te voorkomen.

Nadat uw arts de aanvraag bij Medidis heeft ingediend, zal onze OSAS-consulent de apparatuur bij u plaatsen. De zogenaamde proefplaatsing neemt doorgaans een periode van vier tot acht weken in beslag. Tijdens deze periode bekijken u en uw arts of de therapie effectief is.

Indien dit het geval is, vraagt uw arts een machtiging aan bij uw zorgverzekeraar. Als u met de therapie stopt, komen wij de apparatuur weer ophalen.

Wat houdt de definitieve plaatsing in?

Na de proefplaatsing volgt de definitieve plaatsing. Dit kan soms een ander apparaat zijn. Dit wordt overlegd met uw arts. Uw arts bepaalt ook de precieze instelling van uw CPAP.

Medidis regelt de administratieve afhandeling met uw arts en uw zorgverzekeraar.

Is het CPAP-apparaat mijn eigendom?

Nee, u krijgt het CPAP-apparaat en toebehoren in bruikleen en bent, als gebruiker, verantwoordelijk voor eventuele schade in geval van diefstal, rook-, val- en waterschade. Alle kosten zijn in dat geval voor uw rekening.

Ik word binnenkort opgenomen in het ziekenhuis, wat doe ik met mijn apparaat?

U neemt het apparaat mee naar het ziekenhuis en brengt uw behandelend arts op de hoogte van het feit dat u obstructieve slaapapneu heeft. U kunt het apparaat in het ziekenhuis gewoon gebruiken, net als thuis.

Hoe vaak moet ik de filters in het apparaat vervangen?

Dit ligt aan het type apparaat en het type filter. Dit varieert van 1 x per maand tot eenmaal per half jaar. Deze filter wordt wanneer nodig meegezonden met uw jaarset.

Ik heb een filter in mijn masker zitten en hier zitten zwarte puntjes op. Hoe vaak moet ik deze vervangen?

Dit is geen filter maar een geluidsdemper, er zitten standaard 6 filters bijgesloten. Deze kunt u eens per 2 maanden vervangen. Dat is voldoende. De zwarte puntjes kunnen geen kwaad.

Kan ik de slaapgegevens op het apparaat uitlezen?

Onze apparatuur registreert inderdaad de therapie-effectiviteit en bijbehorende gegevens.

Als u hier vragen over heeft, kunt u contact opnemen met Medidis, via +31 320 267 600 of middels een e-mail naar info@medidis.nl.

Werkt het F&P upload programma op mijn Apple computer?

Ja, deze vindt u hier.

Als ik mijn USB-stick/sd-geheugenkaart niet in mijn apparaat heb zitten, kan ik mijn apparaat dan gebruiken?

Ja, het apparaat werkt gewoon zoals u gewend bent zonder de geheugenkaart.* De gegevens worden ook op uw apparaat zelf opgeslagen. Er gaan dus geen gegevens verloren. Wanneer u weer een usb-stick/sd-kaart invoert, wordt een kopie van uw slaapgegevens opnieuw op de kaart geschreven.

* Uitzondering op de regel is de Hoffrichter. Dit apparaat bewaart de gegevens zonder usbstick/sdkaart wel, maar schrijft deze niet automatisch over wanneer u deze na een bepaalde periode weer in een apparaat stopt.

Ik wil mijn USB-stick/sd-kaart liever niet opsturen, omdat ik bang ben dat deze kwijt raakt in de post.

U kunt uw kaart gerust opsturen. Mocht uw kaart kwijt raken, dan kunnen we altijd een nieuwe kaart plaatsten en worden de gegevens weer gekopieerd. Er gaat dus niets verloren. Wanneer iemand anders de kaart vindt, kan diegene niet uitlezen zonder de uitleessoftware geïnstalleerd te hebben.

Kan ik een verwarmde slang krijgen voor mijn apparaat?

De verwarmde slang valt niet binnen het pakket van de zorgverzekering en is altijd voor eigen rekening. Voor de volgende apparaten is er een verwarmde slang verkrijgbaar: F&P Icon, Resmed S9 en de Resmed Airsense 10. De F&P Sleepstyle 600 werkt standaard met een verwarmde slang. Wanneer deze stuk is, wordt deze door uw zorgverzekeraar vergoed. Dit is een ouder apparaat en wordt niet meer actief geleverd. U vindt in de webshop de verwarmde slang die bij uw apparaat past.

Van welk materiaal wordt de cushion van het masker gemaakt?

De meeste maskers zijn gemaakt van siliconen en polycarbonaat. Daarnaast zijn alle maskers latex-vrij.

Waar vind ik handleidingen van mijn apparatuur?

U vindt handleidingen, informatiebrochures en douaneverklaringen hier

CPAP-therapie bij Medidis

Ik ben in het ziekenhuis geweest en krijg een CPAP-apparaat. Wanneer hoor ik daar iets over?

Zodra wij de aanvraag ontvangen hebben van het ziekenhuis/instelling wordt u binnen twee werkdagen gebeld voor een afspraak. Bent u niet gebeld, neem dan contact op met uw voorschrijver. Meestal is de aanvraag (nog) niet bij Medidis ingediend.

Wanneer wordt mijn apparaat gecontroleerd?

Eenmaal per jaar krijgt u van Medidis een brief voor een jaarlijkse uitlezing en uw nieuwe jaarset. U heeft dan de mogelijkheid een afspraak te maken bij u aan huis. De apparatuur is onderhoudsvrij. Wij kunnen wel het apparaat doormeten en controleren of de aangegeven druk nog juist is.

Waar vind ik de patiëntenvereniging?

Alle informatie over de patiëntenvereniging kunt u vinden op de website van de Apneuvereniging.

Kan ik van mijn huidige leverancier naar jullie overstappen?

Dat kan. Neem contact met ons op.

Ik wil graag overstappen naar een andere leverancier. Kan dat?

Dit kan. Neem contact met ons op.

Ik ga volgende jaar naar een andere zorgverzekering kan ik bij Medidis blijven?

Controleer of Medidis in het volgende jaar een contract heeft met de nieuwe zorgverzekering. Het is mogelijk dat u bij ons kunt blijven, maar dat uw apparaat gewisseld kan worden. Dit omdat er verschillende afspraken zijn met zorgverzekeraars en apparatuur.

Wordt de volledige therapie vergoed door mijn zorgverzekeraar?

OSAS-therapie valt onder de basisvergoeding. Of er iets op uw eigen risico wordt ingehouden is afhankelijk van uw zorgverzekeraar, dit kunt dan ook daar navragen. Medidis declareert hiervoor een vast afgesproken maand- of dagtarief bij uw zorgverzekeraar.

Hoe lang duurt het voor ik gebeld word door de planning?

U ontvangt binnen twee werkdagen een e-mail van onze afdeling planning voor het opvragen van uw beschikbare dagen. Zij houden hier rekening mee met het samenstellen van de route. Bij hoge urgentie wordt er eerder contact met u opgenomen.

Ik wil stoppen met de therapie, kunnen jullie het apparaat ophalen?

Wij hebben in dat geval een stopverklaring nodig van uw behandelend arts. Het is daarom verstandig om dit met uw arts te overleggen. Wellicht is er een alternatieve therpie geschikt voor u. Zodra wij de verklaring binnen hebben zullen wij een afspraak maken om het apparaat op te halen.

(Technische) problemen

Ik heb een wondje aan mijn neus opgelopen, wat kan ik doen?

U kunt een zalf gebruiken om de huid soepel te houden en te genezen. Laat echter ook eens controleren hoe het masker op uw gezicht is bevestigd. Hiervoor kunt u met ons contact opnemen via +31 320 267 600.

Ik heb een opgeblazen gevoel en/of ik moet veel boeren

Het kan zijn dat de druk op uw apparaat te hoog is. Neem contact met ons op.

De ingeademde lucht is te koud voor mij.

Hiervoor zijn eventueel oplossingen. U kunt contact met ons opnemen via +31 320 267 600 om de mogelijkheden te bespreken.

Met het gebruikelijke masker heb ik een probleem. Ik ben allergisch voor pvc en siliconen. Wat raadt u mij aan?

Hiervoor zijn oplossingen. U kunt het beste met ons contact opnemen, via +31 320 267 600, om de mogelijkheden te bespreken.

Ik heb steeds vocht in mijn masker / slang wat kan ik hier aan doen?

Controleer de stand van de bevochtiger en zet deze wanneer mogelijk lager. Condens ontstaat door temperatuursverschil. Uw uitgeademde lucht is warmer dan de omgevingstemperatuur, dit slaat neer als condens in slang en masker. Wij raden u aan het raam dicht te houden. De ideale temperatuur in de slaapkamer is 16 tot 18 graden.

Verder kunt u de slang onder het dekbed door laten lopen of een slanghoes gebruiken. De slanghoes valt niet binnen het pakket wat in de vergoeding van de zorgverzekering valt. U kunt deze bestellen via onze webshop.

Ook kunt u zelf proberen zelf een soort slanghoes te maken van bijvoorbeeld een stukje fleecedeken of  bubbelfolie. Als dit niet werkt of als u geen zin heeft om deze actie te ondernemen kunt u eventueel een verwarmde slang kopen. Zie vraag verwarmde slang voor welke apparatuur mogelijk.

Verder adviseren wij u voor het slapen gaan te zorgen dat het masker en de slang volledig droog zijn.  De mate waarin een huis geïsoleerd is en is er een hoge luchtvochtigheid kunnen een rol spelen voor de effectiviteit van uw therapie.

Hoe is het vervangen van onderdelen geregeld?

De zorgverzekeraar vergoedt voor u éénmaal per jaar een nieuw masker, een nieuwe slang en een nieuwe jaarset filters. U krijgt jaarlijks automatisch een brief, waarin de procedure hiervoor staat uitgelegd.

Wij adviseren u uw oude slang en masker als “reserve” te bewaren.

Mijn apneu / AHI is hoger

Deze kan iets schommelen, dit kan soms voor enkele dagen zijn. Wanneer dit aan blijft houden is het belangrijk om dit goed te monitoren. Boosdoeners kunnen zijn; alcohol, slaapmiddelen, toename in gewicht of bijvoorbeeld externe of soms extreme veranderingen in uw persoonlijke situatie. Medidis kan een uitlezing voor u doen. Neem contact hiervoor met ons op. Mochten er geen afwijkende uitkomsten zijn, dan zullen wij u doorverwijzen naar uw arts.

Kan de druk worden aangepast?

De druk is een medisch voorschrift. Een aanpassing wordt alleen op verzoek van de behandelend arts gedaan. Neem hiervoor contact op met uw behandelend arts.

Ik heb een piepend geluid in mijn apparaat. Wat moet ik doen?

Zet het apparaat aan en koppel de slang af. Is het geluid er nog steeds? Dan zit de piep meestal in het masker. Meestal wordt dit veroorzaakt door vocht in de slang of het masker. Kleine druppeltjes gaan door de luchtstroom bewegen en veroorzaken geluid. Scroll naar beneden in het hoofdmenu voor meer info over vocht in het masker/slang.

Ik heb een droge mond / neus wat kan ik hieraan doen?

Probeer de bevochtiger iets hoger te zetten. Doe dit stapsgewijs iedere nacht tot de juiste stand is gevonden. Wanneer dat niet helpt, kan het masker lekken. Neem dan contact met ons op.

Ik krijg een geïrriteerde huid van het masker. Wat kan ik doen?

Bij irritatie: wordt het masker meestal niet vaak genoeg gereinigd of bent u allergisch voor een bepaald soort zeep. Controleer dit goed en overleg indien nodig met uw huisarts. Eventueel kunnen Remzzzs uitkomst bieden. Deze pads zijn echter voor eigen rekening en worden niet vergoed door uw zorgverzekeraar.

Bij drukplekken of kapotte huid: wordt het masker vaak te strak aangesnoerd of moet de huid wennen aan een (nieuw) masker. Wanneer deze plekken blijven kunt u contact met ons opnemen. Een maskeraanpassing kan dan nodig zijn.

Ik heb aan mijn apparaat gezeten en ben bang dat ik de instellingen heb gewijzigd.

De kans dat u aan de drukinstelling heeft gezeten is zeer klein. U komt niet zomaar in het artsenmenu. Hier moeten meerdere knoppen tegelijk voor worden ingedrukt. Twijfelt u toch neem dan telefonisch contact met ons op zodat we het menu met u door kunnen lopen en de instellingen kunnen controleren.

Ik heb dezelfde klachten als voor de therapie. En nu?

Wanneer de klachten aanhouden is het mogelijk dat wij een uitlezing doen om uit te sluiten dat de apneus erger zijn geworden. Wanneer er geen veranderingen zijn kunt u het best contact opnemen met uw arts.

Ik heb de legionella-bacterie in mijn apparaat. En nu?

Uw disposables (bijv. slang & masker)en waterbeker dienen vervangen te worden. Uw apparaat hoeft niet vervangen te worden. Er gaat namelijk geen water door het apparaat, hierdoor zal er geen kalkafzetting plaatsvinden i.c.m. stilstaand water. Het kan zijn dat er kosten verboden zijn aan het vervangen van uw disposables en waterbeker.

Ik heb een longontsteking. Komt dit door het apparaat?

Nee dit komt niet door het apparaat. Na herstel kunt u zichzelf ook niet opnieuw besmetten. Het is raadzaam om in die periode uw apparaat en toebehoren zeer goed te desinfecteren.

Mijn masker is stuk. Mag ik een nieuw masker/onderdeel?

Dit hangt af van de reden van stukgaan. Neem hiervoor contact met ons op.

Ik wil graag een ander (soort) masker. Kan dit?

Dat hangt af van de reden. In principe wordt bij de intake samen besloten welk masker het beste bij u en uw wensen past. Wanneer uw reden niet valide is om over te stappen op een ander masker is het altijd mogelijk om via onze verkoopafdeling een ander masker te bestellen. U kunt deze afdeling bereiken via 0320 – 26 76 00 optie 4. De kosten voor het masker worden dan bij u in rekening gebracht en kunnen niet gedeclareerd worden via de zorgverzekering.

Mijn partner zegt dat ik (nog steeds) snurk met het masker op.

Mogelijk zit het masker niet goed of staat de druk niet goed ingesteld. Medidis gaat eerst een uitlezing verzorgen. Aan de hand daarvan zullen wij indien nodig in overleg met de arts een aanpassing aan uw therapie doen. Neem contact met ons op.

Mijn verwarmde slang wordt niet warm. Is hij stuk?

Wanneer u een verwarmde slang heeft van het merk Resmed zou u warmte aan de buitenkant van de slang moeten voelen. Als u geen warmte voelt, loop dan uw handleiding na en controleer uw instellingen. Wanneer dit niet heeft geholpen, kunt u contact met ons opnemen.

Wanneer u een Icon apparaat heeft voelt u de warmte van de slang niet aan de buitenkant. Deze slang is off cold. Controleer de instellingen en loop de handleiding na. Wanneer u denkt dat deze instellingen goed staan, maar er geen verbetering optreedt kunt u uiteraard contact met ons opnemen.

Ik mag stoppen met vernevelen. Kunnen jullie de spullen komen ophalen?

Een vernevelapparaat mogen wij alleen leveren op voorschrift van een medisch specialist. Voor het ophalen van spullen hebben wij daarom een verklaring van uw arts nodig dat u mag stoppen met vernevelen.

Wanneer wij deze verklaring van uw arts binnen hebben, halen wij de apparatuur bij u op. Dit zal gebeuren op de vaste routedag van de chauffeur.

Hoe moet ik mijn vernevelset reinigen?

U dient deze dagelijks te reinigen met een lauw sopje. Daarnaast dient u de vernevel cup één keer per week uit te koken met een druppeltje afwasmiddel of door de cup onder te dompelen in 70% alcohol (verkrijgbaar bij drogist, apotheek of bij Medidis).

Er zit vocht in mijn luchtslang. Wat kan ik doen?

U kunt het apparaat aanzetten, zonder vernevelcup. Het apparaat dient u aan te laten, totdat het water verdwenen is.

Hoe vaak moet ik de luchtfilters vervangen?

Dit is afhankelijk van het type apparaat wat u heeft.

  • Portaneb – één keer per drie maanden
  • Pariboy – één keer per jaar
  • Freeway elite – één keer per drie maanden
  • Pari Mobile S – één keer per jaar
  • Innospire Deluxe – één keer per drie maanden

Hoe maak ik het medicijncupje schoon?

Deze kunt u ongeveer 8 minuten uitkoken. Het cupje kunt u het beste in elkaar laten, zodat het materiaal van het cupje niet kan vervormen (anders past het niet goed meer).

Het vernevelen duurt langer dan normaal. Is mijn apparaat stuk/is er een storing?

Mogelijk zijn de miniscule gaatjes verstopt in het cupje waardoor het vernevelen niet meer lukt. Door de schoonmaakinstructies op te volgen is het probleem mogelijk verholpen. Is het probleem nog niet verholpen? Neem dan contact met ons op.

Mag mijn vernevelapparaat mee op reis/buitenland?

Ja, dit mag. Deze kunt u het best vervoeren in de handbagage om schade tijdens het vervoer in de koffer te voorkomen. U dient ook een medische verklaring bij uw arts op te vragen en mee te nemen i.v.m. de medicatie die u bij zich draagt.

Waar vind ik de handleiding van mijn vernevelapparaat?

U vindt handleidingen, reisformulieren en instructievideo’s van onze vernevelapparatuur hier.

Kan ik vliegen met mijn CPAP-apparaat?

Ja, dat kan. Wel dient u op het volgende te letten:

Bij sommige vliegmaatschappijen moet het apparaat vooraf worden aangemeld. Informeer daarom altijd tijdig bij de maatschappij waar u mee gaat vliegen of u het apparaat dient aan te melden. Als u het apparaat ook in het vliegtuig wil gebruiken, heeft u een zitplaats met stroomvoorziening nodig. U kunt bij uw vliegtuigmaatschappij navragen of zo een zitplaats beschikbaar is. De luchtvaartmaatschappij kan u vertellen of er al dan niet een omvormer nodig is.

Het is tevens raadzaam om een douaneverklaring en een doktersverklaring mee te nemen. De doktersverklaring kunt u van uw arts krijgen. De douaneverklaring kunt u op onze website downloaden:

Beiden kunt u met het apparaat bij de douane overleggen als er om gevraagd wordt.

Let op dat u het apparaat in de handbagage vervoert omdat in de cabine de druk geregeld is. In het vrachtruim kan het apparaat ontregeld raken. Het apparaat is bij de meeste maatschappijen extra handbagage, scanning bij de douane kan geen kwaad.

Kan ik mijn CPAP-apparaat meenemen op vakantie?

Ja, u kunt uw eigen apparaat meenemen op vakantie.

Ook kunt u het beste de volgende zaken in acht nemen:

  • Controleer of uw apparaat kan functioneren op de stroomvoorziening van uw verblijfadres. Informeer naar het voltage en de te gebruiken stekker bij uw reisorganisatie/hotel. Tevens adviseren wij een wereldstekker en verlengsnoer mee te nemen.
  • Als u het water uit de kraan op uw vakantie adres niet mag drinken, is het verstandiger dit ook niet in uw bevochtiger te doen. U kunt dan tijdelijk flessenwater gebruiken.

Ik ga op reis. Moet ik mijn apparaat verzekeren?

Ja, dit wordt meestal gedekt door uw reisverzekering. Vraag dit voor de zekerheid na. Dekken zij dit niet, dan kan er via Medidis een verzekering afgesloten worden. De afdeling Oxygen Travel Service kan dit regelen voor u.

Ik gebruik zuurstof. Kan ik nu nog wel op vakantie?

Zuurstof hoeft geen beperking te zijn voor het reizen binnen en buiten Nederland.

Oxygen Travel Services is een speciale afdeling binnen Medidis. Zij zijn gespecialiseerd in het regelen van uw zuurstofvoorziening tijdens de reis en in het buitenland. Zo heeft OTS vele jaren ervaring met de regels van de luchtvaartmaatschappijen en met de zuurstofsystemen in het buitenland.

Ook binnen Nederland zijn hier mogelijkheden voor. U kunt bij ons informeren naar de mogelijkheden via telefoonnummer +31 320 267 600 of door een e-mail te sturen naar info@medidis.nl.

Ik wil op vakantie binnen Nederland. Wat moet ik doen?

Voor uw vakantie binnen NL dient u minimaal twee weken voor vertrek een vakantieformulier in te vullen.

Op dit formulier kunt u aangeven waar u naartoe gaat en wat u daar nodig heeft. In sommige gevallen is het mogelijk om apparatuur van thuis mee te nemen naar uw vakantie bestemming. Naar aanleiding van uw ingevulde formulier nemen wij contact met u op.

Klik hier om naar het vakantieformulier te gaan.

Ik wil op vakantie naar het buitenland. Wat moet ik doen?

Oxygen Travel Services is speciale afdeling binnen Medidis. Zij zijn gespecialiseerd in het regelen van uw zuurstofvoorziening tijdens de reis en in het buitenland. Zo heeft OTS vele jaren ervaring met de regels van de luchtvaartmaatschappijen en met de zuurstofsystemen in het buitenland. OTS kan u informeren over de mogelijkheden en eventuele kosten.

U kunt contact met OTS opnemen via +31 320 267 600.

Mag ik mijn apparatuur van thuis meenemen naar het buitenland?

Nee, de apparatuur die u thuis gebruikt, mag alleen binnen Nederland worden gebruikt.

U kunt met onze afdeling Oxygen Travel Service contact opnemen, om de mogelijkheden te bespreken voor zuurstof in het buitenland. De afdeling Oxygen Travel Service is te bereiken via +31 320 267 600.

Zijn er extra kosten verbonden aan het reizen met zuurstof naar het buitenland?

Ja, er zijn extra kosten verbonden aan het reizen met zuurstof naar het buitenland. Deze kosten variëren en zijn onder andere  afhankelijk van de polisvoorwaarden van uw zorgverzekeraar, uw verblijf en uw verbruik.

U kunt met onze afdeling Oxygen Travel Service contact opnemen, om de mogelijkheden te bespreken voor zuurstof in het buitenland. De afdeling Oxygen Travel Service is te bereiken via +31 320 267 600.

Ik gebruik normaal geen zuurstof, maar ik moet nu tijdens de vlucht zuurstof gebruiken. Hoe kan ik dit regelen?

Wij kunnen voor u, in de meeste gevallen, zuurstof regelen tijdens de vlucht. U kunt met onze afdeling Oxygen Travel Services contact opnemen, om de mogelijkheden te bespreken voor zuurstof tijdens de vlucht. Zuurstof tijdens de vlucht wordt door geen enkele zorgverzekeraar vergoed.

De afdeling Oxygen Travel Services is te bereiken via +31 320 267 600.

Ik ga op vakantie binnen Nederland. Kan Medidis daar apparatuur leveren?

Ja dat kan. Dit moet minimaal 2 weken van tevoren middels het formulier op onze website worden aangevraagd.

Ik ga op vakantie naar het buitenland. Mag ik mijn apparatuur meenemen?

Nee dit mag niet. Neem contact met ons op.

Mag ik een fles zuurstof meenemen in de auto?

Ja dat mag. Wel is het verstandig om de cilinder vast te leggen, bijvoorbeeld achter de voorstoel. Ook is het raadzaam om met warm weer de cilinder op een schaduwplek te vervoeren.

Hoe vaak moet een uitzuigcatheter vervangen worden ?

U dient de catheter eenmaal per dag te vervangen.

Hoe vaak moet de afzuigslang vervangen worden?

U dient de afzuigslang eenmaal per week te vervangen.

Waar vind ik de handleiding van mijn slijmuitzuigapparaat?

U vindt de handleidingen van onze slijmuitzuigapparatuur hier.

Heeft u een andere vraag?

Neem contact met ons op

Stuur een e-mail naar info@medidis.nl of bel met 0320 267 600.